Som jeg har sagt tidligere, meget flott palme! Har det vært lite vind i år eller står den i le fra vinden? Den ser fabelaktig ut!
Vi diskuterte tidligere i år årsaken til at min store palme døde. For noen uker siden ga jeg opp håpet om liv og gravde opp stammen. Det var en helsikkens jobb for å si det mildt, rotsystemet var veletablert med mange friske fine og hvite røtter. Hvis det skulle finnes råte som spredde seg fra røttene til vekstpunktet slik du antydet så måtte det i så fall ha spredd seg fra rotsålen, ved jordoverflaten, for jeg kunne ikke se antydning til råte på røttene dypere nede. Vurder selv utifra disse bildene...
En av mine andre palmer, en T. wagnerianus som jeg viste bildet av tidligere i sommer, viser at det er ting som skjer rundt vekstpunktet men fortsatt ikke et synlig vekstpunkt. Nå når vi nærmer oss vinteren så er nok det meste av håpet ute men jeg dekker den gjerne til i håp om at den fortsetter til våren, men det blir nok tolmodighetsprøve uten de store sjangsene for suksess... Men verdt en sjagns i det minste!