Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Min största palm verkar ge upp

Första gångerna var jag ganska ''ny'' på ämnet och kanske lite naiv och körde några gånger utan skydd hmm det lät lite suspekt men kom inte på någon bättre ordföljd, en har dock klarat vintern utan vinterskydd till att senare bli uppäten av sork.

Sedan har jag använt bara väv om vilket inte har funkat heller, några gånger rejält med lövhög över (minst 60gånger60gånger60cm ) och det har funkat så att bladen har klarat sig rötterna klarat sig men ruttnat i mitten. Denna plam med löv översig var första jag testade när jag flyttade hit och den vintern var det -25c utanför skyddet medan det inte var frusit under skyddet. Däremot blev det väldigt fuktigt då lite andra växter råkade komma under skyddet som en valnöt (ruttnade) och flera plantor av blåsvingel där många ruttnade (dock en del klarade sig utan att ruttna växte princip hela vintern och när jag tog veck löven var där vita grästuvor här och där).

Frigolitskydd utan extra isolering innanför har jag inte testat på väderkvarnspalm däremot kanariepalm och med det skyddet klarade den sig helt utan skador inga fuktskador heller detta i nordöstra skåne. Denna nya palm är satt nära östväggen (med en del såillvärme tror jag) och tänkte då frigolitlåda över och så ev isolera extra på insidan med någon form av extravärme. Blir det inte tillförsel av värme så gör jag bara frigolit skydd över.

Inlägg i den här diskussionstråden: