Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Min största palm verkar ge upp

Hej Leif

Det er utrolig trist. Din palme har været en stor inspiration for mig. Den har været med til at give mig troen på palmer i norden. Og den har nok været den største palme uden for København med en stor og veludviklet palmekrone.

Din palme var helt sikkert svækket alvorligt sidste år. Og en så lang vinter som denne var ikke hvad den havde brug for. At foråret så ikke kom tidligt var heller ikke godt. Du oplever nu det som jeg har talt for igennem årtier. En palme overlever og en anden dør. Her er det endda den mindste som overlever.

Du står nu med en stor, veletableret og robust wagnerpalme og den skal nok blive flot i løbet af sommeren!

Jeg har ladet gamle palmestammer stå af palmer som jeg har mistet. I starten er det trist, men efterhånden giver de et dejligt minde om store oplevelser og de kan bruges af klatreplanter og fugle fremover.
Min forhåbentlig snart fremtidige have (trådgård) bliver med flere døde palmestammer. De er en del af den historie vi også fortæller.
Tilsidst er der jo en lille mulighed - at beskytte vækstpunktet mod regnen og sprøjte med et svampemiddel og så bare håbe.

Jeg glæder mig til at se hvordan din wagnerpalme udvikler sig i løbet af sommeren!

Venlig hilsen

Henrik / Århus

Inlägg i den här diskussionstråden: