Exotiska växter i Skandinavien

Til Tony og John (det betalte jeg for en Cordyline)

Helt enig med det du skriver Tony, det hadde vært logisk at Norge fulgte EUs regler på dette område da EU-landenes myndigheter allerede er strenge med kontrollen. Der er etter det jeg har erfart og hørt bestemt ikke flere plantesykdomme i EU-land enn her i Norge. En må også huske på, at oppstår der en sykdom i et EU-land så blir dette land alltid isolert i en viss periode inn til landet har fått kontroll over sykdommen. Det er derfor ikke alltid bare sådan at planter og tjenester kan flyte fritt mellom de enkelte EU-land hvilket også er en sikkerhet i tilfelle der oppstår farlige plante eller dyresykdomme. Især England har ved flere lejligheter vært isolert og har ikke hatt lov å ekspotere kjøtt til andre EU-land på grunn av sykdom. "Fjellaber" eller "pannekageland" er bare litt drilleri, vi har det godt her i Norge, Danmark og Sverige, tror ikke der er den store forsjkell på dette område da vi elsker oss selv her i Norden uansett om vi er svenske danske eller norske av fødsel:)

John jeg betalte 305 Euro for en 250 cm høy Cordyline Australis med dobbelt hoved incl. fragt til Danmark. Det blir med dagens kurs 2273 Danske kr, 2425 norske kr, 2875 svenske kr hvilket jeg ikke synes er dyrt.

med vennlig hilsen
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: