Exotiska växter i Skandinavien

Hurra for bureaukratiet i Norge (plante sunnhets-sertifikat)

Har nettopp bestil en Cordyline australis på 2,5 meter i Tyskland. Planten sendes til mine forældre i DK og jeg henter den da der og frakter den selv hjem til Norge.
Har fulgt reglene, har kontaktet tollvesnet som ikke helt hadde peiling så de sendte meg videre til mattilsynet som her i Norge håndhever reglene for import av mat og planter.
Hos mattilsynet lød de nærmest overrasket over jeg kontaktet dem, de viste åpenbart heller ikke hva de skulle gjøre med en liten privat impotør som meg men etter litt frem og tilbake skal jeg gjøre følgende.
Den tyske butikk "Palme per parket" sender et kopi av sunnhets-sertifikatet til en funksjonær hos mattilsynet innen planten sendes til DK. Når jeg mottar planten hos mine foreldre i neste uke må jeg ikke åpne den. Planten må først åpnes i tollen i Kristiansand og hvis tollerne skaper problemer har jeg fått personlig mobilnummer til funksjonæren i mattilsynet da ingen er på jobb søndag den 24. februar når jeg returnerer hjem til Norge.
Når jeg så kommer hjem til Stavanger skal jeg mandag ennå en gang sende kopi av sunnhets-sertifikatet til funksjonæren så vedkommende kan sjekke det ikke er eldre enn 14 dage gammelt.
Det skal bestemt ikke være lett at importere planter, mye bureaukrati.....:(
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: