Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ficus carica 'desert king' (king) *PIC*

Inte mot argumenterar du mig, vi säger ju samma sak : )

Ett problem med fikon är ju att det finns massvis felmärkning, vilket blir att det skiljer sig (så som du skriver med bornholm och som jag också skrev). Har också haft ganska många olika bornholms fikon (inte alla på friland) och ingen har varit den ena lik.

Även på Brown turkey har jag sett skillnad i bladform (och härdighet). Generellt för mig har dock alla mina brown turkey klarat sig bättre. Medan vissa Bornholm har strukit med. Efter den vinter har dock mitt Bronw turkey frusit ner i skåne ej till marknivå. Fruktästtning gentemot desert king är det ingen skillnad på bornholms typer och brown turkey. Här där jag bor nu i väst sverges inland har alla fikon frusit ner helt och hållet och där har det inte varit någon skillnad mer än att desert king är seg att växa upp igen.

Har testat flera sorter i nordöstra skåne men det är bara ''den'' bronw turkey ''sorten'' jag har som klarat sig. Är man i val så hade jag planterat bornholm istället för desert king, bornholm är ju den fördelen att den har vädertålig frukt och klarar av nordiska somrar bra, vilket brown turkey inte har den fördelen.

Här är senaste bilden på mitt där nov 2012 växer ca metern per sommar, redan andra år gav den frukt och den andra vintern var det -15c och ingen snö på grenarna och den frös bara ca 10cm på en toppgren.

BÄST är väl egentligen att få sticklingar på träd som visat vara tåliga för svenskt klimat då man i handeln inte alltid kan vara hundra procent säker på vad man får, eller får ta båten över och få sticklingar från välvuxna träd på bornholm.

Inlägg i den här diskussionstråden: