Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ficus carica 'desert king' (king)

Jag har lekt lite med oskyddade fikon på friland i ca 6 års tid. Började i Kristianstad men har senare flyttat allt och bor nu på skånska östkusten. Mina erfarenheter är till min förvåning att exempelvis 'desert king' frusit ner hårdare än så kallade bornholmsfikon. Detta är dock inte hela sanningen. Jag har testat en mängd olika sorter, provenienser samt storlekar. Sorterna jag haft flest av samtidigt är 'bornholm', 'brown turkey' samt 'king'/'desert king'. Variationen i härdighet inom "bornholmsfikon" blir i praktiken fullständigt enorm. Medan vissa har spräckt stammen och inte visat liv ens i marken har andra nästan gått oskadda genom vintern. Samma vinter har de flesta 'desert king' och 'brown turkey' nästan frusit till marknivå (relativt) hårda, snöfria, långa vintrar. Min poäng är att vissa 'bornholm' klarat sig avsevärt bättre än officiellt härdigare sorter och med fantastisk växtkraft/fruktsättning kommande säsong. Jag har varit noga med att försöka ha samma läge, microklimat, etc. Jag vill definitvt inte motargumentera t ex dig Linus, utan bara försöka konstatera något utefter mina egna erfarenheter. Bäst har jag helt enkelt lyckats genom att köpa en förbaskat massa 'bornholm', för att sedan låta naturen sortera ut de dåliga, holländskt-luktande växthushistorierna... Jag tänker att om förvirringen (läs PR-tricket) är såhär stor i Skåne, så är det nog inte precis bättre norrut i landet. Jag kan i princip se över till Bornholm då sikten är bra och är ganska insatt i variationen bland träden där.

Inlägg i den här diskussionstråden: