Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Status 2013 *LINK* *PIC*
Som svar till: Svar: Status 2013 ()

Tobias - Min Jubaea ble plantet ut ifjor og den hentet jeg selv fra Tyskland så ville være ekstra forsiktig med denne. Den har ikke vært pakket inn men bedet og stativet rundt bedet har vært pakket inn med plast for at ikke regnet skulle komme til og for at jorden skulle være tørr. Tror det har veldig mye å si for enkelte planter. Den kostet jo litt penger så i tillegg la jeg en juletrelys slange (ikke led pærer men den gamle sorten) rundt min store cordyline samt en gang rundt kronen/midtskuddet på Jubaea palmen. Det funket utmerket. Men nå har vi hatt veldig mye sol i vinter som etterhvert sikkert har varmet opp litt plasthusene og holdt jorden telefri. Min beste plante er faktisk min gamle Cordyline som ble kuttet helt ned etter den harde vinteren og som fremdeles er i levende live med mangen nye skudd (kan sees på et av bildene) Kanskje litt sliten etter årets vinter men den har bare hatt en forholdvis tynt fleece pledd over seg + et tak, men ingen varme. Må være en hardfør variant.
Dan, det er ikke et jordbærtre du ser (det står i drivhuset) Du tenker sikkert på min laurbær som ser helt fin ut. Ikke pakket inn men har hatt tak over. Ingen nye skudd på fatsiaen. er nok bare noen gamle stumper fra bladene som henger igjen. Har nettopp klippet bort den myke toppen og ned til frisk ved. Alle mine Humilis har overlevet men jeg har også mistet flere slike tidligere og da har som oftes midtstammen strøket med fordi denne er naturligvis mest utsatt. Sideskuddene er ofte delvis under jorden og derfor litt bedre beskyttet (også fra blader som står på midtstammen).Tror nok du bør pakke inn midtstammen om du vil denne skal komme igjennom uskadet. Min erfaring er at de ikke er like herdige mot kulde i vått og kaldt vær. De fleste mine har bare hatt tak og stått tørt. Har også mistet en liten trachys som stod ubeskyttet samt en litt større som faktisk stod beskyttet men som allerede i fjor hadde fått et tilbakeslag. Men alt i alt så er jeg veldig fornøyd. Her er forresten en av mine Prunus Lusitanica som alltid har stått ubeskyttet og som ser helt ok ut (ikke det beste bildet) Har dessverre ikke sett noen jordbærtrær til salgs ennå men gir et ord om jeg kommer over noen.
 photo SAM_1622_zps7ead0caf.jpg

Inlägg i den här diskussionstråden: