Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Status 2013
Som svar till: Status 2013 *LINK* *PIC* ()

Herlige bilder ja!!

Beskyttelsen din har tydeligvis vært svært effektiv.

Jeg tror jeg etterhvert kommer til å satse mer på planter som vokser godt i sommerklimaet, f.eks. cordyline med en varmeslynge og fleece rundt stamme og krone vinterstid som sikkerhet, fremfor altfor mange ulike arter som bare kompliserer bildet. Selvfølgelig med noen trachycarpus-palmer i tillig da. Men jeg holder på å gi opp chamaerops-slekten. Bare sideskuddene har overlevt og er grønne, samtlige chamaerops har mistet midtskuddet, foruten en enkelt humilis, men bladene dens ble 99% brune så vil nok trenge lang tid å innhente seg...

Til og med de små T. fortunei og wagnerianus-palmene mine døde ubeskyttet. Overraskende nok overlevde små 1-2 bladers frøspirer, men disse var dekket av løv. Men bakken var like frosset. Det viser hvor stor skade vind og sol i lag med tele har gjort, og ikke selve kulden. Noen fleece-bagger hadde nok reddet flertallet!

Tror en palme til noenog tjue-tusen er litt risky med de siste vintrene friskt i minnet ;-) Du har ikke sett jordbærtreet for salg i Bergen i så langt? Ditt så eksemplarisk ut. Var det også beskyttet?

Fatsian din, er det nye skudd jeg ser?

Inlägg i den här diskussionstråden: