Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Bilder från Landbohøjskolens Have, Frederiksberg, 25 mars 2013

Jag bor själv i Lund, Sverige men jag har ganska nära till Köpenhamn och det är mindre än en timmes resa dit. Klimatet i Köpenhamn är dock inte representativt för klimatet på den svenska sidan om Öresund. Visserligen har vi ungefär samma väder men det blir aldrig lika kallt i centrala Köpenhamn. Dels beror det på att kalluften lindras något då den måste passera Öresund, men framförallt beror det på att Köpenhamn är en storstad med ett alldeles eget klimat. De inre delarna av Själland har nog nästan lika strängt klimat som på den svenska sidan.

I Lund och Ängelholm, där jag har mina växter vid mitt föräldrahem, har vi just nu djup tjäle. Det är säkert tjäle även i Köpenhamn också, men troligen inte lika djup. Att dammen/sjön i Botanisk Have är tillfrusen säger en del om hur kall marken också bör vara. Trots det såg jag knappt några tecken på vinterskador alls.

Mars har varit ovanligt solig i år och samtidigt som det har varit kalla nätter och många dagar med dagsfrost. Det borde ge mycket bladskador på städsegröna växter. I värsta fall kan det även leda till torkskador på skott och grenar. Jag har inte sett alltför omfattande skador på mina egna växter men den fulla omfattningen på skadorna har säkert inte visat sig ännu. En del bambu börjar få torra blad, men det beror nog mycket på hur bra rotsystem de har. Jag har själv två Quercus × turneri. Det största exemplaret var stort sett grönt fram till i början av mars. Idag har det tappat mycket blad även om det fortfarande sitter kvar många delvis gröna blad. Bladen på det mindre exemplaret, som jag själv har ympat/podet med ett skott från det större exemplaret, torkade ut redan tidigare i vintras. Jag har inte sett några tecken på stamskador ännu, men jag skulle inte bli förvånad om det visar sig senare. Min största Q. × turneri har får stamskador många gånger tidigare och alltid på samma ställe på stammen. Den har lyckats läka skadorna varenda gång och det tycks inte ha påverkat tillväxten. Det är naturligtvis inte bra med stamskador eftersom det kan leda till röta senare. Min mindre Q. ×  turneri har aldrig fått några stamskador, vilket troligen beror på att jag ympat/podet den en halv meter upp på grundstammen (Q. robur).

Inlägg i den här diskussionstråden: