Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Gult spjut
Som svar till: Svar: Gult spjut ()

Det finns mycket att svara på och jag är tacksam för all hjälp.

Marken har aldrig varit frusen runt palmen har på en radie av ca 80 * 80 cm grävt ner cellplast ca, 40 cm runtomkring den (eftersom jag verkligen vill att den skall leva och frodas) och därefter täckt på ovansidan. Det som kan sägas om jorden är väl i såfall att den möjligtvis har varit blöt och kall. För trots att jag täcker mot väta så sipprar det fram=).

Bladen har varit ihopbundna och jag tror inte alls den har fått mycket ljus - den har också haft en huva över sig som snöratts fast så ljust har det inte varit. Runt palmhjärtat har jag haft extra vit fiberduk - om än lite av den.

Näringsbrist vet jag inte - jag har en likadan palm från samma leverantör och i samma storlek som har liknande problem om än inte lika påtagligt. Den har jag också skyddat på samma sätt och även där haft värmeslinga vid minusgrader.

´Det återstår att se vad de är och hur det artar sig - är iallafall positivt uppmuntrad över alla positiva uttalanden och hoppas att de stämmer. Jag började mentalt förbereda mig för att såga ner den och tänkte att jag då iallafall kunde få en erfarenhet av att behöva kapa ner den lite men förhoppningsvis slipper jag det.

Det lustiga är att de små palmerna som inte alls är skyddade ser allra fräschast ut - nästa vinter skall jag våga lite mer - för det har ändå varit kallare än på många år här i GBG.

Så för att avsluta med en fråga - när nu den ´fina nya vinterutväxten´ är extra känslig (om jag skall arbeta utifrån den linjen) skall jag då fortsätta skydda med värmekabeln eller skall jag låta den vara enbart med huvan. Hur mycket kyla bör den här utväxten kunna klara?

Inlägg i den här diskussionstråden: