Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Gult spjut
Som svar till: Svar: Gult spjut ()

Dom palmer jag har i total mörker och +15c vilar inte, och dom får ljusbrist där, därför vet jag hur ljusbrist ser ut (vitgröna/ljusgröna sträckta blad).

Jag tycker inte det ser ut som ljusbrist på denna palm, utan jag tror det är nåt annat. För att det ska bli ljusbrist måste palmen växa snabbt och nog ha minst +10c +15c. Mörker = värme ger långa celler, ser man minsta lilla vitgröna nyans är där inte avsaknad. Sedan beror det på skydd, har det bara varit fleece runt så ger det inte totalt med mörker, krävs lite ljus för att växter ska klara av att växa men krävs också värme för det ska bli ljusbrist ''skador''.

Har det varit väldigt varmt under skyddet så tror jag på ljusbrist. Men när jag funderar så kanske ändå näringsbrist kan vara orsak som Henrik skrev dock så borde där vara lagrad näring tycker jag ?, eller om den har torkat med tjälen i marken.

Mina palmer har väldigt mycket vitt ludd på nya spjut. Ett fint sammets lager varierar dock waggy har mest och speciellt större vanliga väderkvarns har mer än mina små, kanske vid kyla bildas extra mycket? . Jag tycker väl mer att växten drar tillbaka klorofyll.

Hur som vad det än är verkar det inte alls se ut och vara någon större fara, hade det varit min hade jag inte varit orolig.

Inlägg i den här diskussionstråden: