Exotiska växter i Skandinavien

Ny i gamet - nya erfarenheter

Tänkte sammanställa och presentera mina nyvunna kunskaper hitintills.

Den vintertäckning som Gardenpalms, Palmkungen m.fl rekomenderar för palmer verkar generera en skillnad i temperatur för palmen (jag mäter på två punkter) på ca, 15 grader. Är det alltså -5 grader blir det nästan för varmt under skyddet.

Med en agave kör jag en plastkruka inlindad i tjock bubbelplast med öppning där uppe samt värmeslinga i jorden och det verkar generera en temperatur skillnad på ca, 5 grader gentemot den som är utomhus.

Den lösning som jag hitintills är mest nöjd med (även om den är ful som stryk) är ett temporärt växthus med tjockbubbelplast som väggar samt värmeslinga i i jorden runtomkring växterna. Det genererar en skillnad på ca, 10 grader motutomhus temperaturen.

Roligt att springa runt med min IR mätare och mäta temperaturen, i trädgården skiljer det 20 grader beroende på om de finns värmeslinga och eller det är skyddat.

Kan starkt rekommendera det - måste dock säga att jag kraftigt överskaffat betydelsen av husvägg - de ger bara ca, 1-2 grader gentemot rabbaterna som är 4-5 m ut.

För övrigt kan sägas att jag från min turkiska vän fick möjlighet att plocka växter från soptippen på blomsterlander - de slänger tydligen allt där så 5 vinrankor och ett nerium oleander blev det - gratis.

Kämpa PÅ / Richard H

Inlägg i den här diskussionstråden: