Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vintertäckning Dicksonia Antartica -fler frågor

Det är ju lite det som är ytterligare ett moment, vid sidan av andra faktorer, att jag inte kan sätta upp vad jag vill (även om jag vill), bor som sagt ca, 12-15 min promenad från centrala stan och uteplatsen vätter mot en gågata - vilket innebär att det också finns krav på att det inte får se ut som ´på landet´ som en någon uttryckte sig.

Jag fortsätter att bolla frågor med dig (och gärna andra) - är imponerad av din erfarenhet och helt beredd att anpassa mig utifrån återkoppling.

Det blir helt enkelt att klä av och kronan utefter risken för nederbörd och eventuella minusgrader.

När det gäller Trachycarpusarna (konstig böjning) klarar de av nederbörden som faller, eller måste de också skyddas från regnet?

Finns det någon negativ bieffekt av att jag kapar topparna på fjäderpalmerna i syfte att rymma dem för uppbindning?

Har en Bismarck palm som står i kruka - när bör jag köra in den i växthuset? Även här varierar uppgifter på nätet mellan -8 och 0 grader.

Har sedan några år Poncirus trifoliata Paradisi och Poncirus trifoliata dessa växer och mår bra utan skydd även om den först nämnda bara skall vara härdig till -8 som jag kunnat läsa mig till - utan skydd, även oliv växer längs med husväggen under grannens balkong utan skydd.

Inlägg i den här diskussionstråden: