Exotiska växter i Skandinavien

Vintertäckning Dicksonia Antartica

Börjar känna mig tillfreds med vintertäckningen för mina palmer och tror att det kommer att fungera - men tar gärna emot tips eller kritik för all del.

Vad de gäller Butia Capitan och Phoenic Canariensis (vardera ca, 2,5 m) är dessa uppbundna (såsom i de Bulgariska länkarna som legat här i forumet) och runt dessa är värmeslinga som går igång under 3 grader, värmeslingan ligger också runt en del av roten. Marken där dessa står är också isolerad ca 15-20 cm neråt med cellplast. Min tanke är att de skall få klara sig med Winterprotection-palm - root skydd (http://www.mypalmshop.com/en/default.aspx) som jag tycker verkar väldigt kraftigt och bra. Funderar också på att om det blir lägre än -5 grader, vilket det sällan blir här i centrala Göteborg, att jag också skall ge mig ut och klä in dem i bubbelplast över allt detta för säkerhets skull. Har dock en termometer inuti för att följa utvecklingen.

Har en fundering om huruvida jag måste skydda för nederbörd - tycker själv att det är gräsligt att hur mycket regn det fallit och misstänker att detta kan vara ett problem - eller?

Mina två stora (ca, 3 m) Trachy, har jag valt att också isolera marken ner 20-25 cm med cellplast för att sedan också använda Vintertäckning (Någon slags fleece påse) http://www.palmkungen.se/ runt om. Skulle de krisa står jag beredd att dra upp frostvaktskablar som är lindade runt rotknölen och ligger redo att dra upp runt stammen - föredrar dock att inte göra det. I värsta fall tänker jag att jag även här skall rycka ut med bubbeplast över allt detta? Kommentarer?

Jag kom över ca, 40 kvm2 cellplast i stora skivor så en tanke har varit att bygga lådor för vissa av palmerna, i synnerhet de två först nämna, men jag är en del av en familj och vi har vår uteplats mot en gågata ganska centralt och ´vi´ vill inte ha de alltför fult utanför - men blir det ruggigt kallt kommer vi nog ha det ändå. Hur bra är dessa skydd? Har sett många Youtube filmer om en man i Kanada som verkar använda den metoden.

Något som jag däremot inte känner mig helt klar med är hur jag skall täcka Dicksonia antartica? Jag har sett huset som en här byggt men kollar på andra mer estetiska alternativ. Idagsläget lutar jag åt att ha cellplast runt roten/stammen och där inuti en värmekabel som kommer upp och slutar vid tillväxtpunkten, därtill skall jag ha samma skydd som för de två fjäderpalmerna. Är detta tillräckligt? Fungerar detta? Hur mår plantan av detta - hur fungerar det med vatten behovet då under vintern?

Ytterligare en fråga är om hur viktigt det är att ´klä av och klä på palmerna´. Funderar på om jag skall plocka av skydden när det är några dagar med plusgrader? Vad säger ni?

Har en länga på uteplatsen där de växer några dvärgpalmer och chilenska vinpalmer ca, 80-100 cm, dessa har fått förmånen att ha en värmekabel runt var sin sida av rotknölen och är täckta med en provisorisk ställning med dubbla lager av bubbelplast, som fungerar som växthus/ regnskydd.? Kommer detta att gå?

Har för övrigt också märkt att det finns en viss status i att inte klä eller bara skydda naturligt och detta prövas också men då på palmer som inte är mer än mellan 5-50 cm - de andra är för stora investeringar för att jag med glädje skall följa utvecklingen.

Jag redogör för detta här eftersom jag vill ha kritiska och konstruktiva kommentarer som kan förmå min oas att överleva.

Inlägg i den här diskussionstråden: