Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Flere bilder *LINK*
Som svar till: Svar: Flere bilder ()

Vi har kraftig fønvind en håndfull ganger i løpet av et år. "Desverre" domminerer vestavinden så det blir lenge mellom hver gang. Ekstra spesielt midt på vinteren!

Tafjord på nordvestlandet har januar-rekorden med +17,9 grader som varmeste temperatur målt en januardag i Norge! Normalt når vi har fønvind langs hele vestlandet ligger vi 1-2 grader under Tafjord basert på mine egne observasjoner.

Vi har kanskje ikke storstilt vinproduksjon men vi har mye fruktproduksjon i fjordene våre, primært eple, men også mer varmekjær frukt som ferksen og nektarin dyrkes med hell i de sørvendte fjellsiden i Hardangerfjorden. Hadde det ikke vært for de unike vekstvilkårene man finner i fjordene hadde det sannsynligvis ikke vært lønnsomt å dyrke frukt så langt nord!

Interessant å høre at palmer som kom fra deg overlevte i Arendal. Jeg kjenner ikke klimaet der i detalj, men det er nok en del kaldere og mer snørikt? en det vi opplever. Ser at de ble registrert -11 ved Torungen fyr (nærmeste målestasjon) i februar. Hvor representativt det er vet jeg ikke men tviler det var varmere i selve Arendal. Er vi heldige og får milde vintrer i hele landet fremover har de kanskje en bedre sjangse? De har ihvertfall varmere somrer enn oss og det kan hjelpe palmene litt ekstra!

Inlägg i den här diskussionstråden: