Exotiska växter i Skandinavien

Til Ben og Frank fra Fanø (diskusjon om Cordyline og Yucca)

Hei med jer/dere
Leste at Frank ikke har beskyttelse på sine planter annet en bananene her om vinteren. Det er litt samme filisofi jeg prøver at følge her i min hage/have, dog måtte jeg beskytte de fleste planter nu i stormen som passerte her i siste uke. Jeg har iagtaget, at mange av de planter som ikke beskyttes i lengden blir sterkere enn dem som beskyttes. Her har jeg eksperimentert fortrinsvis med yucca recurvifolia, fatsia japonica, tenax, europeisk viftepalme og tracycarpus.

Ben du spurte kan jeg huske på et tidspunkt Frank om han lod sine Cordyline stå ute i vinteren uten beskyttelse hvortil Frank svarte at det gjør han da de trives i det fuktige klima som er på Fanø. Jeg ble her selv litt overrasket over Franks svar men det er bra for Frank at han kan gjøre det dernede. Jeg tror dog at man skal være forsiktig med at overføre de forhold han har til forholdene her i Stavanger-regionen. Jeg har ikke presise data på det, men jeg vil påstå at det regner en del mer her desverre enn på Fanø.

Regnen og ikke temperatur eller vind er etter min mening den største utfordring for deg og meg Ben her i området og en del Yucca vil gjerne ha det tørt om vinteren så derfor er flere av mine yucca-arter bl.a. yucca rostata dekket av et hus så regnen ikke når dem i vinterperioden. Jeg dekker ligeledes mine Cordyline da det er første sesong jeg har dem ute om vinteren. Jeg har forstått på John og andre Cordyline-spsesialister at cordyline ikke liker for mye regn. Det kan være, at jeg til neste vinter tar og gjør et forsøk og lar en av mine to cordyline står ute uten dekke for regnen for å se hva som skjer men det er litt et halsprekkende forsøk da planterne jo er rett dyre og innkjøpt i Holland. Time vil show om jeg har ballene/nosserne til å gjøre et slikt forsøk :)
mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: