Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Hørpalmer har vidt forskellig hårdførhed!!!

Som vi jo alle ved er det ikke så let og få palmer til at lykkes i Sydskandinavien. Den store palme I København har nogle helt ekstraordinære gode forhold og bliver ikke udsat for ret lave nattemperaturer som du nævner Tobias. Forhold som de færreste af os kan give vores palmer. Men den viser at vi er meget tæt på og lykkes i de mildeste egne. Hele mit arbejde bunder i en lyst til og finde, samt udvikle de bedst egnede palmer ud fra naturlige teknikker. Det er jo tankevækkende at hunpalmer i naturen i Himalaya kaster over 10000 frø hvert år men aligevel står palmerne som enkelte individer med ofte stor afstand i de højereliggende dele af udbredelsesområderne. Ud over studier af provenienser, sortering og afhærdning som er mine nøgleord så opbygger vi jo alle hele tiden viden til bedre pasning og pleje, og klimaet går jo nok den rigtige vej trods de seneste års kulde. Alt sammen noget som gør at jeg tror vi hen af vejen kan dyrke palmer hos entusiasterne.

Jeg har længe vist at der naturligvis er forskel på enkelte palmers egenskaber. Det ved alle der har dyrket trachycarpus i massevis. De ser ihvertfald alle forskellige ud. Mine ældste produktionspalmer er 8 år og og står i 18 liters potter. Med lidt held vil jeg have mange blomstrende palmer om ca. 5 år. Og da disse palmer er specielt udvalgte og har dokumenteret en god hårdførhed vil de naturligvis indgå i et fremadrettet avlsarbejde. Da de alle ser meget forskellige ud vil jeg uden tvivl kunne fremvise palmer som har mindre og mere vindtålende blade og der vil også være kraftigt voksende med store blade. Specielt har mine T. fortunei var. nainital vist generelt bedre hårdførhed end hørpalmen og imponerende væksthastighed.
Sektionen med de 200 hørpalmer vil blive stående til ca. 1. september - jeg håber naturligvis at så mange af dem kommer sig som muligt. Herom senere. Palmerne har fået regnvandsbeskyttelse i oktober og november. Ved at tørlægge dem klarer de langt mere kulde. Herefter har de stået helt uden beskyttelse, og rodsonen var frossen i ca. 25 dage jf. målinger af vægten der forblev uændret i denne periode. De har alle sammen uden tvivl fået alvorlige skader på rodsonen og hvad kernetemperaturen i potten nåede ved jeg ikke, men måske omkring de -8 grader. Temperaturen måler jeg en meter over palmerne. De er beskyttet mod jordkulden af de ca. 3cm leca i bunden af potten som det eneste.

Inlägg i den här diskussionstråden: