Exotiska växter i Skandinavien

Hørpalmer har vidt forskellig hårdførhed!!! *LINK* *PIC*

I februar 2003 oplevede jeg og miste alle mine palmer på nær en enkelt som blev til den palme jeg har i Århus. Var det en enkeltstående tilfældig begivenhed eller er det sådan at der blandt mange individer er hørpalmer som er mere hårdføre end andre. Det har været svært og bevise fordi ingen palmer dyrkes udplantet på friland under helt samme mikroklima forhold.
Jeg dyrker dem under identiske forhold i potter på friland - så her er beviset.
Efter den meget kolde første halvdel af februar 2012 blev denne sektion sendt igennem uden beskyttelse. Den laveste temperatur palmerne oplevede var -15 grader. Det krævede livet af de fleste, men lig mærke til hvordan enkelte palmer stikker frem og har klaret det forbløffende godt. Det er de individer jeg dyrker videre på. Når de kan klare -15 i potte hvor andre dør, hvad kan de så ikke klare som større udplantede på friland…
Frilandspalmer

Frilandspalmer
Selv ved -15 grader og i potte forbliver bladene altså grønne på enkelte individer

Frilandspalmer

Frilandspalmer
At lave det forarbejde jeg her har gjort og tage denne palme med hjem i haven er en stor tilfredsstillelse. Jeg skal huske og sige at denne og andre af de grønne nu er i fin vækst.

Mht. til den store palme i København så er den efter min vurdering et sådan individ ved tilfældighed. Gartnerne bekræfter at de fleste palmer som de har dyrket er døde gennem tiden. Desuden er der ifølge gartnerne ca. 2 grader varmere i botanisk have end i omegnen af København. Det er ikke helt så lidt. Det svarer faktisk til halvvejs til England klimamæssigt. Desuden blev den plantet i 1988 og derefter fulgte de varmeste vintre vi har registreret i DK ikke så lidt heldigt. Vi skulle faktisk frem til 1996 før palmen blev sat på en prøve under isvinteren som den med nød og næppe overlevede.

Vh. Henrik / Århus

Inlägg i den här diskussionstråden: