Exotiska växter i Skandinavien

SMHI - Vet de vad de sysslar med?

Häromdagen kunde man läsa att SMHI går ut och VARNAR för en mild januari.
Varnar....?

Idag säger en SMHI-anställd att det ska komma kraftig köld med isvindar över södra Sverige, och att det kanske kan överraska en del människor...
Ja, det är väl klart att det överraskar, eftersom samma institut för mindre än en vecka sedan sade att det skulle bli så otroligt milt !!!!
Opålitliga som få.

Att sedan en kvällstidning kallar det KÖLDCHOCK bara för att det blir strax under noll och kraftig blåst gör ju inte saken bättre.
De (stockholmsjournalisterna) vet nog inte att det blåser 362 dagar om året här ändå, så det är ingen "chock" för oss.
Härmed säger jag upp bekantskapen med SMHI och går helt över till DMI.

Är det någon som håller med mig eller mot mig?
Skriv gärna om era erfarenheter av SMHI.
Jag hade inget emot dem innan jag började bli lite mer intresserad av detaljer, och när man synar dem i sömmarna så är det ganska ofta som det visar sig bli fel.
Jag kan inte göra det bättre själv, men det verkar onekligen finnas andra meteorologiska institut som kan.
Dessutom tycker jag inte att man ska gå ut och göra så stor affär av något som man mindre än en vecka senare ändrar till det rakt motsatta.

Allt detta plus det faktum att de tar hutlöst betalt för minsta lilla uppgift som man kan vilja ha gör att jag vänder mig annorstädes framöver.
DMI, t.ex., har väldigt mycket gratis information på sin hemsida. Om jag skulle vilja ha ut motsvarande statistik från SMHI så får jag ta banklån.
Tröttnat.

Inlägg i den här diskussionstråden: