Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Yucca gloriosa
Som svar till: Svar: Yucca gloriosa ()

Ja Dan,

Der er meget stor sansynlighed for, at Yucca gloriosa og recurvifolia er opstået som hybrider. Der vil inden for det næste halve år, blive publiseret en artikel om emnet, fra et Amerikansk universitet, som jeg håber, måske kan underbygge teorien.

Tyskeren Carl Sprenger (1886-1917), lavede i perioden 1870-1890, mens han boede i Napoli i Italien, en masse hybrider. Men desværre gik det meste af hans plantesamling til, under et vulkanudbrud på Vesuv i 1906.

Enkelte er dog stadig i kultur, deriblandt:

Yucca 'Vittorio Emanuele II' der er en hybrid af Yucca aloifolia purpurea x Yucca recurvifolia.

Yucca 'Floribunda' hybrid af Yucca filamentosa x Yucca gloriosa.

Yucca 'Elegantissima' en hybrid af Yucca filamentosa media x Yucca gloriosa.

Det er muligt, at der er flere "derude", men disse tre er de eneste jeg har kendskab til. Desuden solgte Sprenger også "anden sorterings planter", dvs., at han solgte de fleste af hans frøplanter, uden de blev navngivet og hvad der er sket med alle disse, er der ingen der ved. Mange vokser sikkert rundt omkring i middelshavsområdet, måske på Korfu hvor han boede fra 1907 til hans død i 1917.

Yucca 'Floribunda' er meget lig din plante, og meget lig mange andre "gloriosa typer".

Yucca 'Vittorio Emanuele II', har klart grønne blade (som aloifolia), der er svagt takket i bladkanten. Den sort er desværre meget sart over for frost og nedbør, og ikke egnet til kultur på friland i det meste af Danmark (det flotteste eksemplar vokser i Kalundborg (set i 2004)).

Yucca 'Elegantissima' ligner en mørkegrøn Yucca filamentosa, med ret smalle blade. Det er en meget smuk Yucca, der er fuldt hårdfør her i Danmark. Den blomstre desværre sent på året og nogle gange så sent at blomsterne bliver ødelagt af frosten. Det er synd, da blomsterne er meget smukke med grønt i striber og de er helt åbne som stjerner. Jeg har faktisk en med blomsterknopper nu, det bliver spændende, om de når, at åbne sig inden frosten ødelægger dem!

Jeg er sikker på, at mange af mine Yucca hybrider ville kunne lide at vokse i din flotte have :-)

Hilsen

Benny

Inlägg i den här diskussionstråden: