Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Oktoberbilder fra hagen

John hagen var ny i 2010 og til tross for at jeg ga noen av plantene regnsheltere døde svært mange av de. Jeg registrerte ikke spesielt lav temperatur, -9c som laveste to netter, men den lange barfrosten uten snø tok knekken på plantene. Samtidig var jeg uheldig å kjøpe en del planter av svært dårlig kvalitet, begge de to store T. fortunei jeg plantet hadde ikke en eneste rot (og voks ikke hele sesonge)! Det hadde heller ikke min Y. linearifolia. Sistnevnte hadde også et regnshelter og den stod mer eller mindre helt tørt. Hele stammen rotnet til tross for det. Så min erfaring er at et skikkelig rotsystem er alfa-omega. Men det hjelper også lite når plantene blir utsatt for en fimbulvinter første året i jorden...

Men jeg så i løpet av vinteren at regnshelterene gjorde jobben og bladene som ikke ble utsatt for tung og våt snø så helt fine ut. Men det hindret ikke spear-pull når vinteren ble så lang...

Jeg kommer nok til å satse på regnsheltere over mine mest sårbare planter denne vinteren også, og et tykt lag med "mulch" som beskytter røttene og vekstpunktet til små planter. Jeg kommer også til å ha noen fleece-bagger klar som et strakstiltak på de plantene som ikke får en permanent beskyttelse... Men jeg ønsker ikke å kle inn hagen for mye, så jeg håper virkelig hagen får noen år til å etablere seg nå slik at den har bedre sjangser for å møte en fremtidig fimbulvinter igjen!

Plantene jeg har kjøpt i år har ihvertfall vært av svært god kvalitet. Min nye T. fortunei har vokst som bare det, imotsetning til de to i fjor som ikke voks en millimeter. Blir spennende å se om jeg klarer å overvintre en cycas revoluta i jorden med noen lag beskyttelse. Det var en i England som fikk en gjennom sist vinter og 14 minus, så er jeg heldig så kanskje den overlever!

Inlägg i den här diskussionstråden: