Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ny i gänget *PIC*
Som svar till: Svar: Ny i gänget ()

Det här med vintertäckning är ju lite intressant ;) Kanske skulle man stara en ny diskussionstråd för detta och samtidigt efterfråga vart folk bor, vilken zon de befinner sig i och hur kallt det brukar bli som kallast.

Hur som helst så bifogar jag ett par bilder på hur min vintertäckning ser ut. Inte så snygg men den verkar fungera bra och den är väldigt enkel att sätta upp och demontera samt att den demonterad inte tar speciellt mycket plats i anspråk när den ska förvaras. Jag tycker även att det skulle vara intressant att se hur andra löser uppgiften. Om växter behöver täckas, hur mycket, vad som fungerar bra respektive inte bra etc.

Har lite planer på att experimentera lite mer i framtiden och prova lite olika växter för att se vad de tål (skulle tro att jag har ett något bistrare klimat än de flesta som skriver inlägg här), men som jag tidigare skrev någonstans under den här diskussionstråden så är jag en lyckligt ovetande novis på området och min palm är den enda växt som jag täcker under vintern.

Och så ska jag försöka svara på tidigare fråga också ;)

Nja, jag vet inte om jag har något särskilt bra mikroklimat men...

Där jag bor har vi bott i sex år nu i december, och under de vintrar som vi har bott här så har temperaturen så vitt jag vet inte gått under -20 grader. Jag tror det brukar stanna någonstans runt -18 när det har varit som kallast.

Det kan då samtidigt ha varit betydligt kallare på sina platser i närheten av Borlänge. Mina föräldrar bor ca 1,5 mil söder om Borlänge och när det är riktigt kallt här hos oss så kan det utan vidare vara 5–6 grader kallare där hos dem.

Förra veckan hade vi en riktigt kall morgon här (förra onsdagen har jag för mig) då sjönk temperaturen som mest ner till -8,5 grader. Dagen efter så hörde jag en bekant (som också bor i Borlänge) säga att de hade haft -12 grader. Nu vet jag inte om det stämmer och jag tycker det verkar vara ganska så stor skillnad. Jag har dock vid ett flertal tillfällen när det varit riktigt kallt, märkt att vi har en något högre temperatur här.

Jag bor i ett villaområde och har i norr ungefär 150 m till ett berg och åt andra hållet (ca 400 m) ligger ligger Dalälven som vad jag har sett aldrig fryser här. Detta tror jag själv kan påverka en hel del...

Åker man bara något nordväst om Borlänge så har jag märkt att det utan vidare kan vara hela tio grader kallare än vad vi har hemma hos oss när det är en kall vinterdag.

Inlägg i den här diskussionstråden: