Exotiska växter i Skandinavien

Ny i gänget

Hallå allesammans!

Mitt namn är Magnus Björlin och jag bor i Landvetter utanför Göteborg. Zon 3 ungefär kanske, men i dessa tider vet man inte riktigt.
Jag fick ett tips om detta mycket intressanta forum av min vän och kollega
palmodlaren Kjell Persson i Hindås. Som en del av er kanske känner....
Jag har "tittat" in här då och då under några veckor, och nu tänkte jag att det var dags (och fick tid ;) ) för en liten presentation.
Min nisch i växt världen är Kaktusar och suckulenta växter. Jag har odlat och samlat sedan jag var 7 år, är nu 39. Så ni får räkna ut hur länge det är:)
Jag odlar en hel del sk. härdiga växter ur denna grupp ute (Yucca, Agave, Opuntia, Echinocereus, Delosperma m.f m.f). Men har under senare år haft en hel del missöden. Delvis pga av att jag flyttat.
Det senaste 2 åren har jag samlat på mig många av de vanligaste "tropiska" växterna som går att odla ute här, med skydd i någon form.
Denna vinter så får dom stå i växthuset, men jag tänker plantera ut många av dom till våren. Jag har fortfarande Phoneix C, Chamaerops H, Phormium T, Cordyline A, och några andra ute i kruka. Lägsta temp här har vart -6.5
Men dom ser ok ut. Nu är vädret mildare som tur är, men jag får väl ställa in dom ändå..;)
Jag ser fram emot alla tips och annan information från er andra odlare.
Imorgon skall jag täcka min Paulownia, den får nöjet att stå ute i vinter!

Hälsningar - Magnus

Inlägg i den här diskussionstråden: