Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Riktmärken för härdighet
Som svar till: Riktmärken för härdighet ()

Jag brukar inte jämföra palmer med buskar/träd. Fikon har jag märkt är mycket tåliga mot vinterfukt vilket inte en palm är, och också verkar fikon tåla tjäle bättre och fikon har inte ett känsligt palmhjärta och en palm som fryser ner dör oftast eller blir skendöd (rötterna lever men den kan inte växa) ett fikon som fryser ner har flera tillväxt punkter som den kan skjuta nytt ifrån. Men blir fikon 3m höga utan att frysa ner så har nog härdiga palmer en bra chans att klara sig, men blir det en kall vinter skulle jag tro palmen tar mer stryk.

Men sedan vistt har jag haft Dvärgpalmer som klarat vintrar utan skydd medan väderkvarnspalm dött, lite som Erland var inne på. Den senaste vintern, klarade sig min fatsia japonica med minimala skador (medan parkaralia frös ihjäl, gammal plantas) likaså fikonet fick minimala skador, men alla vildväxande ginst i området frös ner hårt/dog.

Annars ett tips är att kolla hur den växer på hösten, stannar den av tidigt och förvedas ut till topparna och är det en lövfällande att den fäller bladen dvs man ser att den invintrar, har den invintrat så kan man tror att den har bra härdighet och har chans att klara vintern, en växt som växer och växer och där bladen fryser på hösten (om det är lövfällande) så kan man ana att den inte rik6tigt har hängt med och att den nog inte kommer klara vintern så bra.

Kanske inget riktmärke men man kan ana sig till hur utgången blir, inget är ju dock säkert hur det klarar sig.

Inlägg i den här diskussionstråden: