Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Drømmelisten
Som svar till: Svar: Drømmelisten ()

Hej Erland,

Jeg har også dræbt en del Phemeranthus igennem tiden. Den som overlever længst er Phemeranthus sediforme (Syn. P. okanoganensis, Talinum okanoganensis), men selv denne er kortlivet. I det beskyttede bed sker det at Phemeranthus parviflorus overlever, men oftest kun en vinter, så er det sket med den. Der kommer altid nye frøplanter, og der kan være enkelte år hvor der ikke er nogen planter, hvorefter der fra "frøbanken" i jorden, kommer nye igen. Phemeranthus sediforme bliver flottest, hvis den dyrkes i potter, som er inde i et koldhus om vinteren og ude i solen om sommeren. Hvis den dyrkes i koldhus hele året, bliver den noget lang og løs i væksten og er ikke særlig pæn.

Det bliver spændende med dine aloe'er.

Dudeleya har jeg aldrig afprøvet her hos mig.

De fleste af de Yucca som du har på din ønskeliste, vil kunne overleve, hvis de holdes tørre om vinteren. Jeg har haft bedst held med at dyrke dem i koldhus hele året.

Yucca angustissima, Yucca arkansana, Yucca filamentosa ssp. concava `Albovariegata´, og Yucca recurvifolia 'Gold Ribbons' dyrker jeg i et bed som er beskyttet imod vintervæde fra ca. 15. oktober til ca. 1. april.

Lige nu blomstre min Yucca filamentosa ssp. concava `Albovariegata´ for anden gang i dens liv her i haven. Den vokser ufattelig langsomt, og i de 12 år jeg har haft den, er det endnu ikke lykkedes mig at lave een eneste stikling......! Jeg håber, at jeg kan lave enkelte hybrider med den, og måske en selvbestøvet frøkapsel også. "Børnene" vil selvfølgeligt være grønne, men ssp. concava er flot, selv uden den hvide kant.

De øvrige fra din liste ville jeg dyrke i koldhus, for bedste resultat (og glæde).

De ca. 16 måneder "gamle" frøplanter, som jeg har af hybriden Yucca 'Bright Edge' x rupicola, ligner næsten 100 % frøplanter af Yucca rupicola, bortset fra at de vokser hurtigere, selv den savtakkede kant på bladene er identisk. det skal blive spændende at se, om de fortsætter med at ligne "faderen", når de vokser sig større. Jeg har plante nogle af dem ud i haven, både i det beskyttede bed og ude i det fri, hvor de ikke vil blive dækket om vinteren.

Benny

Inlägg i den här diskussionstråden: