Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Drømmelisten
Som svar till: Svar: Drømmelisten ()

Hej Benny. Jag har kikat på många bilder av Phemerantus och Talinum och tyckt att de både är vackra och intressanta. Därför har jag ett flertal gånger försökt med frösådd. De brukar gro bra men efter bara en kort tid så börjar de att dö. Jag har testat att ha dem både inne och utomhus men alltid med samma resultat och jag skulle hemskt gärna veta vad jag gör för fel.
Att jag skulle vilja testa Aloe aristata är att jag en gång läste i Nordiskt Kaktussällskaps tidning att den bredbladade skulle vara härdig i Danmark, men det gäller kanske bara de mildaste delarna. Jag hade en planta för många år sedan, men den klarade bara 11-12 minusgrader. Nu har jag A. polyphylla och A. ecklonis på gång som ska testas när de blir större. Jag hade även A. reitzii på gång men fröplantorna dog. Alla är uppdragna från frö från Silverhill Seeds i Sydafrika. Enligt dom ska samtliga klara åtminstone -18 grader.
Benny, har du testat Dudleya på friland? Har nu små fröplantor av D. calcicola, D.cymosa och D. saxosa som ska testas om ett par år.
Klarar sig inte Yuccorna då nämnde på friland om du håller dem torra?

Inlägg i den här diskussionstråden: