Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Slutrapport efter vintern 2010/11

Ja lite konstigt att Yucca filamentosa frös ner, men det kan ju ha andra orsaker än kylan, t ex röta. Det var dock en lång period med barfrost här i vintras som nog kan ha varit kämpigt för många växter. Från mitten av januari och framåt var det inte särskilt mycket snö samtidigt som det var rätt kallt ibland (som lägst ca -18 grader här i vintras, fast det var i december när det var mycket snö). Tror att det kan vara en av orsakerna till att t ex skäggbuskarna gick hädan. Som jämförelse så överlevde en skäggbuske bra hos en kompis i Stockholm, där det var kallare men samtidigt mycket mer snö i vintras.

Min Yucca gloriosa köpte jag på en plantskola här i trakten för ett antal år sedan men jag vet inte om det verkligen var denna art. Det förekommer ju tydligen en del hybrider som går under detta namn i handeln.

Tror nog att det kan vara idé för dig att testa Gardena 'Kleim's Hardy' även om den inte funkade hos mig den här gången. I alla fall om du kan tänka dig att skydda den ordentligt under vintern. Mitt exemplar hade en ganska utsatt placering och fick inget extra skydd alls utom lite löv i vintras.

Cistus albanicus låter spännande! Får testa den om jag lyckas på tag på den. Cistus laurifolius är ju en riktig favorit annars. Mycket vackra blommor och helt ok även när den inte blommar. Frösår sig dessutom rätt friskt.

Inlägg i den här diskussionstråden: