Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Slutrapport efter vintern 2010/11

Tack för din rapport. Jag har just fått upp Gardenia 'Kleim's Hardy' från frö och trodde att den var otestad här i landet. Om den inte överlevde hos dig så har den säkerligen ännu sämre odds hos mig i s.ö. Småland. En smalbladig Y.gloriosa (jag vet inte vad den har för gener) frös ner men kommer nu med ett nytt skott. Däremot så finns det inga livstecken från en liten Y. gloriosa `variegata´. I dag har jag fyndat en ny planta nere i Blekinge. Den har en diameter på ca 65 cm och hade lite skador i toppen så jag fick den för 100 kr. Om du vill testa en härdig Cistus som verkar vara lika tuff som C.laurifolius kan jag rekommendera C. albanicus som klarat sig riktigt bra hos mig. Dock kan den vara lite svår att få tag på. Jag har en kompis här i samhället som har en Albizia julibrissin och den frös också ner rejält. Euphorbia characias ssp. wulfenii har jag testat tidigare och min klarade 5-6 år på friland innan den strök med. Nu testar jag med en variegerad planta som förmodligen är mindre härdig, men man vet aldrig. Märkligt att din Yucca filamentosa frös ner, de brukar klara mycket mer.

Inlägg i den här diskussionstråden: