Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Palmeblade i frost
Som svar till: Svar: Palmeblade i frost ()

Hej Henrik
Jeg er helt enig med dig i at planterne bliver stærkere når man venter med at vinterbeskytte dem til det er absolut nødvendigt da kulde og regn hærder planterne til hvor klima.
Med hensyn til Yucca, såsom gloriosa, recurvifolia, filimentosa og rostata m.m. så skal der ekstrem kulde til før de dør. Her er det normalt ikke kulden som er problemet men vandet da de ikke kan lide meget vand i vinterhalvåret.
Som jeg har skrevet anden plads, så er Rostata en af de vanskeligste tropiske planter at dyrke i nordisk klima da den ikke tåler meget vand på nogen tidspunkt, den skal helst også stå tørt om sommeren. Derfor må Rostata stå et meget tørt sted i 50 % sandjord og 50 % normalt jord og de øverste 5 cm må gerne være ren sand.
Teorien med det varme grundvand tror jeg faktisk der er noget om for vandtilførslen stopper kun op i helt ekstrem kolde perioder har jeg læst en plads. Da de fleste vintre mange steder er præget af skiftesvis perioder med let frost og tøvejr forbruger palmerne stadig vand.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: