Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Det Var Inte Dags Igen !!!!!!!!!!!

det är väl kul med debatt ? :)

jag ville gärna haft ett svart/vitt svar kanske mest för min egen skull vad som menas. men allt är ju inte så. och ska kanske inte vara så heller.

som det är nu så är både oliv och trillingblomma en medelhavsväxt, den ena växer där vild och den andra odlad. det är där det blir förvirrat för min del.

att den klimattypen benämns medelhavsklimat även på andra hål vet jag, men då finns det ju ganska mycket medelhavsväxter. där kommer det in igen, ingen riktig definition. alla kosmopolitiska växter, alla som odlas där (även dom som inte trivs i klimatet och dom som gör) som väl dom inhemska i dom olika delarna av världen som har den klimattypen då kommer dessa benämnas medelhavsväxter då?.

har ockås haft en vild typ av oliv, hade runda tjocka blad inte alls som den man brukar se i plantskolor här. väldigt vackra.

jag kom nyss på ett bra svar till mig själv, jag ska sluta skriva medelhavsväxter och inte använda den termen mer, får bli europeiska växter och eurasiska och asiatiska/afrikanska och amerikanska växter. det blir ju ett enkelt sätt att urskilja dom. nu när jag på senare tid börjat intressera mig av att odla växter från speciella områden enbart i olika delar av trädgården.

sov gott alla

Inlägg i den här diskussionstråden: