Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Isörtsväxter
Som svar till: Isörtsväxter ()

Hej Leif,

Hej Linus og andre

Prøv først at kikke på denne side:

http://www.fgas-sukkulenten.de/downloads/delosperma_e.htm

Jeg dyrker en Delosperma, som jeg har købt som D. congesta, men som måske er en hidtil ubeskrevet art fra Sani Top. Den er superhårdfør og har i de sidste to vintre været dækket af 1 meter sne i 4 måneder i 2009-10 og i 4½ måned i 2010-11, den har tidligere overlevet en vinter, hvor den sad i en 9 cm potte oven på jorden og var udsat for 17 graders frost. Ikke engang Delosperma nubrigenum kan overleve under sådanne betingelser.
Jeg har ikke prøvet at dyrke den i det beskyttede bed, hvor Delosperma nubrigenum fylder ½ kvadratmeter eller mere, måske vil den her kunne vokse sig meget større eller måske er der for tørt til den der?

Jeg købte sidste år en hvid form af den samme ukendte Delosperma, den har overlevet fint denne vinter under 1 meter meget våd sne, som siden frøs til en stor klump is.

Delosperma cooperi er her hos mig kortlivet og overlever bedst hvis den står tørt om vinteren, heldigvis kommer der hele tiden nye frøplanter op, så jeg næsten hvert år har nye planter her og der i kaktusbedene.

Jeg ved at Martin Tversted der tidligere boede ved Grenå har afprøvet mange flere arter Delosperma og en masse andre "middagsblomster" som de hedder på dansk, men jeg ved ikke om han læser dette forum.

Hilsen

Benny

Inlägg i den här diskussionstråden: