Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Isörtsväxter
Som svar till: Svar: Isörtsväxter ()

även om jag skrivit det innan så tackar jag för tipsen, tråden hade kommit långt ner, har lite följd frågor så jag slipper skriva en ny tråd nu när jag hittade den.

spiral aloe har jag på gång från frösådd, men de ska krukodlas innan dom planteras ut.

men funderade med isörterna, har inte odlat dom innan mer än ettåriga men det brukar gå bra i ''vanlig'' luckerjord. dom fleråriga ska ju ha väldränerat har jag förstått. men undra om jag gjord det FÖR torrt för dom nu ?, har byggt upphöjt med hjälp av tegelsten, med vanlig matjord längst ner. därefter fyllde jag upp med ganska grov grus (1-2cm) ca 20-30cm upp till ytan, och efteråt när jag var klar tänkte jag att det blev nog lite väl ''överdrivet'' torrt. eller kan isörterna växa och trivas där ändå i såpass grov grus ?.

kanske ska fylla på med grövre sand som täpper igenom luften mellan gruset.

kaktusar har jag i trädgården som växer nästan direkt på stenbumlingar och det tänkte jag också ev sätta där.

man kan ju annars gräva ur till hälften av gruslagret och sedan lägga markväv över gruset lägns ner och blanda upp med sand/grus resten. eller blir det också för torrt ?

Inlägg i den här diskussionstråden: