Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Medelhavet har landat?!

Jag är också osäker på vad som menas med medelhavsträdgård. Det handlar nog mer om livsstil, dricka rödtjut med grillat lamm på terass med goda vänner än om trädgård. Och handlar det om trädgård så är det en handfull installationer och några indikatorväxter typ oliv, nerium, rosmarin. Att det skulle vara något spännande med buxbom kan jag inte förstå alls. Kyrkogårdskänsla. Och andra sidan har jag en buxbomhäck så kanske är det därför jag har svårt att se poängen, "commonness grows contempt". Trädgården ska inte ha något gräs eller örter eftersom allt är sönderbränt av den skoningslösa solen och människors och kreaturs slitage. Även byggnationerna ska vara nötta och ingrodda.

Min stora kärlek är det lummiga och massivt gröna, jag vill ha ett mini-Madeira i trädgården, därav djungelodling. Fast förra året fick jag tag på 50-60 ton kalksten så nu håller jag på att bygga terasser och murar i trädgården. Jag har en stor trädgård så det kan få bli olika teman i olika delar av trädgården, eller snarare olika trädgårdar i trädgården. Kanske det inte blir Fontana di Trevi men Corfu?

Inlägg i den här diskussionstråden: