Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Finns det tvärt om exotodlare ?

Interessante oplysninger I kommer med!
Observationer og erfaringer, som jeg kan bidrage med:

1) Først og fremmest har jeg flere steder læst, at i hvert fald de fleste træer og buske fra tempereret klima skal have en hvileperiode for overhovedet at kunne overleve. Hvileperioden indtræder ofte uafhængigt af temperaturen, og her går det ofte galt for træerne i tropisk klima, når hvileperioden "forstyrres" af at der fortsat er mange timer med dagslys og høje temperaturer.

2) Selv dyrker jeg grønlandske planter i Danmark. Jeg har indsamlet dem i Kangerlussuaq og Ilullisat i Vestgrønland. Planterne har det lidt svært, men mange har klaret sig. Det drejer sig f.eks. om arter af Rhododendron, Salix (pil) og Betula. Deres blade udvikler sig tidligt (april), og de får efterårsfarver allerede i august, og taber bladene. Så har de allerede haft deres vækstsæson, som er "programmeret" til at være hurtig, og til at ske ved relativt lave temperaturer.

3) Jeg har en gammel bog om lægeurter, hvor det anføres at en dansk læge har forsøgt at dyrke forskellige krydderurter i Cayenne i Fransk Guyana, dvs. i tropisk regnskovsklima. Det var ikke nogen succes, da urterne voksede sig ihjel og ikke blev til andet end lange tynde stilke.

4) I en anden bog (husker dog ikke hvilken) har jeg læst, at man har forsøgt at dyrke træer fra tempererede områder i tropisk klima. Hos f.eks. æbletræer resulterede det i, at træet blev "delt" i forhold til årscyklus, således at NOGLE grene "troede" at det var vinter, og tabte bladene - mens NOGLE andre grene troede det var forår, mens andre igen forsøgte at danne frugt. Træerne døde.

5) I Cayenne i Fransk Guyana har jeg set den subtropiske Nerium oleander. Den var i fuld blomst i februar måned. Fransk Guyana er buldrende varmt året rundt. Februar er regntid.

5) I et indendørs terrarium med ca. 20 grader dyrker jeg selv - for eksperimentets skyld, og som vandrensning i terrariet - en Salix hybrid, indsamlet her i København. Den har således vokset i tropisk regnskovsklima siden foråret. Meget hurtig vækst. Indtil videre har den beholdt sommerens blade, men taber dem lidt efter lidt, og er holdt op med at vokse, på trods af 12 timers lys og høje temperaturer. Det ser jeg som et argument for en genetisk nedarvet orientering ift. vækstperiode.

6) I Roms botaniske have har jeg set Fagus sylvatica og Quercus robur. De var ikke særdeles kraftige og veludviklede træer, men trivedes ok selvom vintertemperaturen dér svarer til forårstemperaturer i Skandinavien.

7) I den tropiske del af Thailand har jeg set subtropiske Cupressus sempervirens, som trivedes godt. Samme art vokser mange steder i tropiske højlande.

8) I en bog om Costa Ricas flora berettes det, at Salix babylonica (som er almindeligt plantet i Skandinavien) dyrkes som prydplante i Costa Rica. Har ikke selv set den dér, men jeg gætter på at oplysningen er rigtig, men at den kun kan vokse i det kølige højland. Det er dog stadig bemærkelsesværdigt, idet temperaturen er ensarter året rundt, og derfor "burde" give problemer ift. hvileperiode.

Inlägg i den här diskussionstråden: