Exotiska växter i Skandinavien

Satelitt-foto av hus og hage

Jeg kunne godt tenke meg å se noen av deres/jeres hager, her i Norge går det ann å finne alle huse på satelitbilder som er offentlig tilgjengelige på internett. Tror også dere i Danmark og Sverige kan gjøre det samme?

Er noen interesserte i å se mitt hus og hage så gå inn på: www.norgeibilder.no
Ved "fylke" skriver dere Rogaland.
Ved "kommune" skriver dere Stavanger
Ved "gateadresse" skriver dere Sørstrandveien 150.
Klikk på "søk" og dere vil se min hage og hus markert med gul ring på satelitfoto fra 400 meters høyde.

Øverst i høyre hjørne kan dere zoome inn ved å trykke på "zoom inn" og etterpå marker hvor på kortet dere vil zoome.

Bildet er ikke oppdatert men dere får en fornemmelse av hvor jeg bor og hvilke vilkår der gjelder i mitt område. Som dere ser bor jeg på en liten øy (Vassøy) som ligger midt i fjorden. Huset mitt ligger lunt og godt på den sørøstlige side av Vassøy rett ved fjorden (ca 100 meters avstand).

Sørøst for huset ser dere, at der ligger to øyer som tar mye av sørøst vinden da de er rett så høye. Dog kan østen vinden om vinteren være et problem da den da står rett inn i hagen min hvilket betyr at jeg må dekke planter som ikke tåler mye blåst kombinert med frost eller regn.

Frost er dog ikke noe reelt stort problem hos meg da det er få dage med frost her årligt på grunn av fjorden hvor en arm av golfstrømmen passerer. Største problem for meg i min hage er regnen om vinteren. Det kan til tider regne ekstremt på vestlandet desverre.

Håper noen av dere vil dele satelitfoto av deres hage med oss andre hvis dere finner dem på internettet.
mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: