Hei Teddy.
Jo jeg er opps på farene med sopp og råteskade som kan oppstå i løpet av vinteren.
De fleste planter som er på "grensen" og skal overvintre her i vårt klima,trives nok best hvis fuktigheten i jord og luft ikke er for stor i løpet av vinteren.
Som sakt tidliger er det mest for vindskade og lette frostskader på bladene jeg beskytter mine vekster,en vil jo at de skal ta seg ut som best når sesongen starter igjen:)
Som relativt fersk innen eksotisk plante sammler føler jeg et visst behov for å erfare og finne ut hva som fungerer for meg og mitt klima her jeg bor.
Jeg har troen på en overvintring der vekstene får en litt lengre overvintringsbeskyttelse i et kontrollert miljø, og der bladene ikke kommmer i kontakt med beskyttelsen i for av pressening,bobbleplast eller annen beskyttelse.
Her er det god utlufting i toppen.
I kassen til P.Canariensisen er det og en glipe i toppen, sammt en vifte som skal fungere som sirkulator og oppvarmer av luft ved kalde perioder. -5 grader og mer.
Kassen er og laget høyere en det den trenger og være, dette for å få en naturlig utlufting når sola står på og varmer den opp. fungerer som en pipe.
Cordyline har og god lufting i bunnen og toppen. Når kald og tørr vind kommer i vinter en gang tetter jeg disse glipene midlertidig.
Ellers er det bare og håpe at vinteren blir snill og at det fleste overlever.