Phoenix canariensis-skyddar jag när det går under -5c och det klara den vet dock inte vad den ska tåla . vad det blir innan för skyddet vet jag inte säkert runt 0c . men höst-vår frost skyddar jag inte den . snö och hagel klara den lika lätt .
Phoenix dactylifera - planterade i skyddat läge på södersidan i sandjord . luft temp -10c (blir sällan under -15c vid den delen av trädgården ). vad det va innanför skyddet vet jag inte . topparna brukar torka in på våren . då det växlar mellan varma dagar och kalla nätter blir väl lite väl mycket för unga dadlar . klarar gör dom sig . växer 2-5blad på en sommar . när dom börjar bilda stam kommer jag skydda dom mer . skyddet dom får är grön vinterväv,godislåda(för regn)och värmeljus under kalla nätter , hittade gamla vantar så det tänkte jag ge dom i vinter som skydd . får se om dom vill överleva en vinter till!! , dom är väl inga 'long term surviver' här men kul så länge det varar .
vilken av dom här två dadel palmerna som är härdigast vet jag inte heller . men utmaningar är roliga .
men klart du ska skydda dom . jag är tvärt om ger så lite skydd som möjligt . men å andra sidan överlever inte lika många växter som dom kanske gör hos dig .