Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Fråga Om Värmekabel Igen

fast som jag skrev beror det på temperatur då växter inte är aktiva/mindre aktiva i frost eller strax vid/under 10grader. så behöver dom heller ej inget/lite ljus. sedan visst beror det på växt, gräs från kalla områden kan börja växa redan vid +5c, för väderkvarnspalm har jag för mig det ligger vid strax över +10c (runt 12-13grader som dom börjar att växa mer). sedan är faktiskt väderkvarnspalm ganska tålig mot mörker även när den är aktiv.

mina som jag har i krukor övervintras i rumstemp ca 1m ifrån balkongdörren i östläge. dom får väldigt lite ljus då ljuset avtar mycket efter 1m även på sommaren, och under vintern är det mindre ljus. dessa palmer är gröna och fina vintern igenom. ingen ohyra och skapar nått extra blad under vintern.

innan övervintrade jag väderkvarnspalmer i en mörkkällare som höll ca +5c +15c, här stod dom från okt-nov till april-maj i totalt mörker. lika gröna och fina vintern igenom.

blir det varmare så blir dom mer aktiva och behöver mer ljus. sedan vintersolen ute ger inte heller så mycket att växa i. så det går på ett ut att täcka så att den får sol eller inte.

ska du sedan i skyddet ha såpass varmt att den kan växa, ja då behöver den ju mer ljus för att trivas såklart.

Inlägg i den här diskussionstråden: