Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Fråga Om Värmekabel Igen *LINK*

Enligt flera källor jag pratat med ska det inte vara nått problem med att plasta in palmerna. Antingen låter man det finnas nått hål i toppen så ev. fukt kan sippra ut eller så finns det dom som säger att man ska sluta tätt. Då stänger man in den fukt som finns men släpper samtidigt inte in nån ny fukt. Den sistnämda "skolan" fungerar nog(?) bäst om man sluter tätt när palmen/trädet är ganska torr. Den får ju iaf inte va dyngsur. Jag tror hårt på dessa metoder då jag sett mycket goda resultat i andra delar av världen men det är nu denna vinter jag själv testar för första gången. Problemet med vårt skumma klimat är att veta NÄR man ska klä in dom. Jag tror jag varit för snabb i år då jag klädde in några redan i oktober, pga de många kalla nätterna. Men nu har vi ju haft varmt i flera veckor. Nu kommer en sköldknäpp säger dom denna helg men sen blir de la varmt igen??

Att chansa lite och låta växterna leva på gränsen tror jag är viktigt då jag får för mig att de härdas bättre då. Att sluta in sina palmer helt i mörker tror jag inte e bra men de beror kanske på hur länge man gör detta. 1-2 månader typ feb. mars jo kanske. Men att stänga in en växt i mörker från okt. nov - april känns inte bra. Genomskinlig plast med ljus(och dess värme) gör ju att palmen komemr att kunna växa de dagar det inte är för kallt. Beror ju såklart på vilka palmer/växter vi pratar om.

Nån skrev om att ljusslingor kan börja brinna och att det därför va bättre med värmekabel. Men då har man ju missat ljusets betydelse samt att det är ju lika sannolikt att en värmekabel börjar brinna om man köper skit från Jula... Man får ju vad man betalar för. Det samma gäller ju såklart ljusslingor!

Enligt nedanstående väderstatestik så känns det slående likt i Sofia, Bulgarien som i Göteborg. Både nederbörd och temperaturer.

Inlägg i den här diskussionstråden: