Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Billeder fra Fair isle (øy mellom Shetland og Orkneyøyene)

Hei Tobias
Ja det er egentligt merkelig at der ikke finnes Cordyline på Shetland. Jeg var der en uke på Shetland innen eg reiste videre til Fair isle og Orkney med seilbåten. Jeg brukte all min tid på å gå oppdagelse etter tropiske planter i Lerwick som er den eneste by på Shetland hvis man ellers kan kalde det en by og der vokser stort sett ingen tropiske planter der, folk virker ikke til å interessere seg for hage i det hele tatt.

Cordyline er der imot ganske vanlig på Orkney øyene ligesom visse palmearter. På Fair isle er der med 100 % garanti kun den ene Cordyline jeg har tatt bilde av da jeg var øya rundt de to dager jeg var der. Jeg tviler på at der er Cordyline på Shetland, har vært der 2 gange tidligere og har altså aldri observert Cordyline der noen plass men jeg kan ikke avvise det med 100 %.

Du har helt rett, klimaet på Shetland er også lunt men det blåser mer på Shetland inn på Orkney. Tror grunnen til at der stort sett ikke vokser tropiske planter på Shetland snarere skyldes at ingen der interesserer seg for disse planter.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: