Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Musa
Som svar till: Svar: Musa ()

Hej Teddy og Tobias.
Når jeg tror vandet ikke dræner ordentlig væk skyldes det en opdagelse. Først troede jeg, at jeg overvandede planten. Jeg prøvede derfor at lade den være i fred til jeg var helt sikker på at den trængte til vand. Herefter vandede jeg den grundigt, men så kom den bare til at se endnu mere frygtelig ud - hængende blade. Jeg besøgte endgang en bananplantage i Caribien. Her gravede de render for at dræne vandet væk. De fortalte at bananplanterne dør hvis de står i vand mere end en time. Jeg har prøvet at bore ned ved planten og der er som ved så mange husbyggerier traktose 50 cm nede. Et hårdt uigennemtrængeligt lerlag. Jeg tror simpelthen at jeg drukner planten ved vanding, hvorved dele af rodsonen rådner væk - hvilket igen medfører dens dårlige udseende i 2007. I 2006 var den så lille at det sikkert havde mindre betydning - lille rodnet. Jeg vil lave nogle boringer som jeg fylder op med sand og muld som dræn rundt om planten og så håber jeg det går bedre næste år. Måske Leif ved noget om Basjoo og trivsel, hans er jo altid imponerende. Mht. Sikkimensis så prøvede jeg at overvintre en 2 meter plante i vinteren 05-06 der hvor min Basjoo nu står. Det gik ikke - den rådnede væk. Men den gang brugte jeg halm og jeg sprøjtede den ikke med et svampemiddel før indpakning. Den var faktisk i live i marts men døde alivevel pga. en utæthed i min indpakning og så rådnede den øjeblikkeligt. Jeg er overbevidst om at det saktens kan lade sig gøre med Sikkimensis, men et svampemiddel tror jeg vil hjælpe inden indpakning. Vi må se om vores sikkimensis er i live i 2008. I øvrigt tak for oplysningerne om billedredigering Tobias - det vil jeg prøve næste gang.

Mvh. Henrik

Inlägg i den här diskussionstråden: