Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Phoenix Canariensis
Som svar till: Svar: Phoenix Canariensis ()

jag håller med Leif, hugger du av alla rötter. så kan dom grova rötterna ruttna plus så tar du bort alla fina tunna trådrötter som den suger åt sig näring och vattnen, det kan bli dåligt. och palmen kommer må dåligt av detta (alla växter mår dåligt när man hugger av dom rötterna), sedan visst kan man få den till att klara sig med att sätta den i skuggan och hålla koll på vattningen. men några blad kan vissna och tillväxten kommer bli segare som Leif skrev. så det kan gå dåligt men också funka.

dock hittar du inte större kruka till den, så ta ur den ur krukan, och försök ''luckra upp rötterna'' vilket blir en mildare form än att hugga av allt rätt av.

då kan du ta veck jord på ytan, och försöka komma in med handen i mitten av rotsystemet och trassla ut. då sparar man oftast mer rötter av de fina men man får ändå veck lite jord plus redan döda rötter. så gör jag på min stora (likande storlek som din kanske).

ett annat alt är att frilandsplantera den på sommaren. dvs du gör hål på sidorna på krukan och undertill och efter den avhärdats så planterar du ut den i marken. tills sist så går det inte plantera om den längre och då kan detta vara ett alt. till hösten grävs den upp och sedan sätts den i en stor platspåse och tas in. krukan följer givetvis med palmen in fast du tar som sagt om en plastpåse eller plastsäck. dom rötter som växer ut igenom hålen kan antigen följa med in (svårt att få den till att stå upp) eller putsar du veck lite av rötterna då främst under till. detta även om man klipper i rötterna blir mildare än innan. då den har kvar ett etablerat rotsystem i krukan med trådrötter.

Inlägg i den här diskussionstråden: