Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Återhämtning efter vinterskador – uppdatering *PIC*

Min Trachycarpus wagnerianus har återhämtat sig från rötan och det växer nu fram nya oskadda blad. Ett par blad blev delvis förstörda av rötan. Även bladskaftet på ett i övrigt friskt blad har blivit skadat och kommer att behöva spjälas för att inte knäckas. Tillväxttakten på de framväxande bladen är någon centimeter om dagen. Det visade sig att även min största palm hade drabbats av röta men där har bara delar av ett blad förstörts. Tillväxttakten på den palmen är ännu högre och handlar troligen om flera centimeter om dagen på de framväxande bladen.

Min Magnolia grandiflora 'Edith Bogue' förlorade de flesta bladen efter vintern men har nu fått lite nya blad. Återhämtningen skulle vara betydligt bättre om den korkade växten inte hade lagt ner så mycket kraft på att producera blomknoppar istället för blad. Jag kan för närvarande räkna till sex blomknoppar. Det verkar som om den försöker ta livet av sig medelst blomning. Jag vet inte om jag kanske borde knipsa bort vissa av blomknopparna. Den har varit ganska blomvillig även tidigare somrar. Hur får man en Magnolia att producera blad istället för blommor?

Min största stenek (Quercus ilex) börjar se alltmer grön ut. Den kommer säkert att se betydligt bättre ut när jag har klippt bort de döda grenarna. Jag har dock inte vågat börja beskära den i någon större utsträckning ännu eftersom det fortfarande slår ut nya skott på grenar som jag trodde var döda.

Här är en bild på min mest skadade stenek. Den kommer att behöva mer omfattande beskärning och den kommer nog inte att se vacker ut igen på flera år. Den står egentligen för nära den lilla palmen som skymtar fram bland ormbunkarna nedanför. Just denna Trachycarpus tycks vara den allra härdigaste av de palmer som jag har på friland. Den brukar inte få mycket vinterskador och den fick inte heller särskilt mycket skador i vintras. Nackdelen med den är att den växer ganska långsamt. Om jag måste välja mellan steneken och palmen så väljer jag palmen.

Inlägg i den här diskussionstråden: