Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Phyllostachys edulis - Några omdömen & ett alternativ

Det där med att odla bambu för att äta upp den har jag fortfarande svårt att ta till mig. Känns som hädelse!

Vore skoj att testa P.parviflora. P. propinqua (liten planta) klarade vintern nedböjd utan att frysa något (ca 1,5m hög). Det är bättre är övriga Phyllostachys jag hade ute (P.nuda, P.bissettii, P.aureasulcata, P.nigra, P.nigra 'Boryana'), P.heteroclada, P.angusta, P.kwang...nånting). 'Boryana' klarade förra vintern utan skador alls (-20C?) och utan skydd/nedböjning men denna vinter blev för mycket för den. Puckat att inte böja ned den under snön när det var som kallast. Jag gjorde det efteråt vilket var bättre än inget, men försent. P. nigra 'Henonis' köpte jag som liten delning av Hans Prins förra året, men den kom aldrig igång. Bäst i mitt klimat vore att fläska på och köpa en stor stor planta och sätta ut den nästa vår. Den är absolut en av toppkandidaterna till storhet i norden.

Någon gång får vi anordna en bussresa till Europa och La Bambusarie i södra Frankrike. Där lär P.edulis nå 25m.

Inlägg i den här diskussionstråden: