Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Phyllostachys edulis
Som svar till: Phyllostachys edulis *PIC* ()

Jag hade en planta i många år på friland här i zon 3/4. Min planta var från frösådd 2003 (tror jag :-). Vintern 2004/2005 stod den ute i vattensjuk mark utan skydd och frös då ned till marken, men överlevde. Följande vinter fick den vara inne i värme med extraljus och växte då fint till ca 1m höjd. Efter det sattes den ut i min djungel i skyddat läge. Skyddades vintertid delvis med geotextil. Den verkade må ganska bra där även om tillväxten var långsam/obefintlig. Vintrarna klarade den bra. Men efter denna vinter är den jämnad med marken, och visar ännu inget tecken på liv vilket smärtar mig. Om den överlever så ska jag vara riktigt snäll mot den i många år!

Som jämförelse kan nämnas att brevid bambun växer en oskadd fikon. I vårt klimat med korta kalla somrar, lynnig frost och allmänt elände tror jag man får se den som en eftersträvansvärd men svåruppnådd dröm. Om man inte har ett mycket sommarvarmt läge tror jag härdigheten ligger runt -12C. Men det vore spännande att skaffa en riktigt stor planta och plantera den i sydläge vid ett större stenhus inne i stadsbebyggelse (Malmö?), kanske det då kan bli både härdig och jättestor?

Inlägg i den här diskussionstråden: