Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Hård vinter
Som svar till: Svar: Hård vinter ()

Ja det ser ud til at der har været store forskelle i år, og at nordjylland har været specielt hårdt ramt.
Ja hvad får jeg af temperaturer i en normal vinter. I de år jeg har målt temperaturen her i Århus kun 2002 til 2010 har årets minimum ligget mellem -7 og -9,7 som er det laveste jeg har målt. 3 forhold mener jeg hjælper her i Skejby. Det ligger højt - kulden glider ned i Egådalen. Det ligger kystnært så når østenvinden blæser har den været over det relativt lune kattegat og rammer os mildnet. Desuden har jeg nok en hvis byeffekt. Men vinteren har absolut ikke været normal. Her i Århus har temperaturen også nærmest konstant ligget under frysepunktet, men vi har ikke haft så meget sne til beskyttelse. At den har klaret det som den har tilskriver jeg også det arbejde vi laver med frøplanteudvælgelse og afhærdning. Desuden er palmen ikke en hastigt opvokset industiplante af Kinesisk oprindelse, men en canadisk palme af sandsynligvis Indisk Himalaya afkom. Desuden er den veletableret, og jeg tror den kunne have taklet noget lavere temperaturer.
Iøvrigt Benny kan du levere udendørs kaktus er meget interreseret i at plante nogle, for dem jeg havde ser desværre ud til at være døde efter i år.

Henrik / Århus

Inlägg i den här diskussionstråden: