Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Hård vinter *LINK*
Som svar till: Svar: Hård vinter ()

Det er utroligt sådan en forskel på klimaet fra Århus til Hjørring, her hos os var minimumstemperaturen, målt 20 cm fra huset i 2 meters højde, -16.7C. i 2½ måned var temperaturen på intet tidspunkt over frysepunktet hverken dag eller nat. Der var sne i haven fra 19. december 2009 til 7. april 2010, det var dog kun en lille plet, holdt stand så længe, de fleste steder i haven var sneen smeltet "allerede" den 3. april, jeg så dog et sted i en grøft 2 km herfra hver der var sne den 23. april. Der var ingen steder i haven, hvor der var under 75 cm sne, og der hvor der var mest var der godt 2½ meter sne.

Vinteren var meget hår ved planterne i haven, alle fire Trachycarpus er døde, den største havde 75 cm stamme, de tre andre kun ca. 20-25 cm stamme. Phyllostachys vivax, propingua, nigra, nigra 'Bory', dulsis 'Shanghai' er frosset ned til jorden (håber, at de kommer igen). Mange af mine Yucca er skadet, eller har mistet rosetterne, deriblandt 4 store gamle Yucca recurvifolia med stammer fra 50 til 130 cm. Quercus ilex, er svært skadet, der er kun en gren i bunden som har gørnne blade, men jeg håber at den bryder igennem fra de tykkeste steder på stammen. Enkelte Rhododendron er ødelagt af frosten, og flere er ødelagt af snetrykket. Rigtigt mange af mine Opuntia er rådnet, men så bliver der bedre plads til andre, som trives bedre, og generelt er der heldigvis flere planter der er levende end der er døde, "survival of the fittest" er et godt princip. Så godt som alle mine egne Yucca hybrider er uskadte (ca. 500 planter), og der er god vækst i den til trods for det kolde forår og tørken, som presser mere og mere på hver dag, nu hvor temperaturen er kommet op over 15 grader.

Nok elendighed, det er forår og tid til, at plante nyt og se de stærkeste vokse sig store og endnu stærkere.

Há en gó Pinse.

Hilsen

Benny

Inlägg i den här diskussionstråden: