Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vintermåtte@ Benny
Som svar till: Svar: Vintermåtte@ Benny ()

Hej Benny
Godt menneskerne overlevede :))
Ved godt i har en koldere og længere vinter oppe hos jer end her . -17 har vi ikke haft , men - 14 et par nætter og ellers kun 5-6 nætter med under -10.
Har haf 51 døgn med døgnfrost siden 1-12-2009 og har stort set ikke haft frost siden 8 marts. Højeste temp her i foråret til nu er ca 17 grader og ellers en del andre dage med 11-15 grader , idag 10,2 grader og sol. Sne i vinter har ikke været det helt store alt taget i betragting og sneen forsvandt igen omkring den 1 marts.
Nu det med længden af vinteren og antal frost døgn tror jeg på har større betydning for eksotisk trivsel end en egentlig formodet usda zone. Tror du og andre vil give mig ret hvis jeg siger at intet sted i norden kan sammenlignes med Verona`s /Milano`s zone 7b
Usda zoner er mig bekendt noget de i Boston Usa fandt på at lave i 1930. Usda zone kort viser ikke længden af vinteren og antal frost døgn, men kun en absolut koldeste målt temp målt over 30 år. Meget er ændret siden trediverne og der findes næsten ligeså mange forskellige usda kort som der findes web sider.
Stortset alt hvad de har i storbritanien er fremdyrket fra egen avl , hvilket gør det stærkt til deres klima. Henrik i Århus har fremavlet danske eksemplarer i nogle år , så måske er der håb forude for at få trachyerne til at blive store og meget gamle her og hos dig. Ved ikke hvor gamle de trachyer der blev plantet og døde dengang nåde og blive. Kunne det tænkes at hvis vores idag bliver fremavlet her og får lov at blive rigtige gamle inden en isvinter viser sig igen ,kan hjælpe dem til at overleve
John

Inlägg i den här diskussionstråden: