Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Funderingar
Som svar till: Svar: Funderingar ()

Frågeställningen är berättigad. Varför verkar de flesta exotodlare vara män, eller iallafall varför är det flest män här på forumet? Jag har ingen statistik, men de föreläsningar jag hållit så har publiken mestadels varit kvinnor i 50-70år. De verkar utgöra huvuddelen i Sveriges trädgårdsföreningar. Fokus hos många av dessa har säkert varit nyttoodling och att "det ska funka". Ett undantag kanske trädgårdsamatörerna är, där det är mycket högre andel män, kanske 50/50 till och med. Bland dessa finns det massor av både kvinnor och män som gillar att tänja gränserna. Sedan har vi då oss, extremodlarna, som verkar mest bestå av besatta män. Antar att om vi levt förr i tiden, så hade vi blivit utsatta för exorcism för att driva ut onda andar.

Om fördelningen mellan könen verkligen är olika hos exotodlare så vad kan det bero på?
En teori är skillnaden manligt-kvinnligt, där kvinnor i alla tider försökt få vardagen att fungera, och att göra förnuftiga saker till familjens gagn, medan männen ägnat sig åt dagdrömmeri och självförverkligande. Odlingsmässigt kan det inte bli mycket mer spekulativt och experimentellt än att odla exoter. Intressant nog verkar även magnolior, som man kanske kan uppfatta som feminina, vara en ganska manlig odlingsgren.

Huruvida vi alla män som håller på med trädgård är kvinnor i anden vågar jag inte spekulera i. Som alltid gäller det att hitta sin grej och vara sig själv trogen.

Inlägg i den här diskussionstråden: